lördag 28 mars 2009

En vecka bakom mej!

Nu har jag då praktiserat 1 hel vecka på långvårdsavdelningen.

Jag lever och har inte gett upp än! Patienterna lever än!

Men det blir säkert inte mitt framtidsyrke!!!!!!!

Alla är helt trevliga och patienterna är inte så hemska som jag trodde, men jag vill inte själv bli behandlad som ett objekt, så jag kunde aldrig tänka mej jobba så att jag bara "gör mitt jobb" utan känslor.

Jag skulle ibland bara villa ställa mig mitt i en korridor och skrika! Men å andra sidan så vet jag att personalen inte räcker till...men herr Vanhanen, var är du?

Var finns den personal som behövs till dessa avdelningar. Dessa patienter är inte döda än!!! Människor har känslor fast de inte kan röra sej eller prata. De blir depressiva och arga och kan kanske bara visa vad de vill få sagt genom att bita eller skrika eller kanske till och med riva.

Och till alla dem som arbetar på dessa långvårdsavdelningar vill jag säga, behandla de äldre så som du själv vill bli behandlad. De är levande människor och ingen grönsak, om de sedan legat i sin säng i 1 månad eller 10 år!

Jag har än 4 veckor kvar att praktisera på avdelningen och jag önskar innerligt att jag ska bli godkänd för jag gråter ofta inombords under min arbetsdag när jag sköter om vissa patienter.

Jag tänker också ofta på min mammas tid på sjukhuset. Nu vet jag varför hon inte ville ligga inne på en avdelning mera än en vecka åt gången. Men nu är det för sent för mej att säga till henne att jag förstår henne och att jag hade fel.

Jag saknar dagislivet. Där barnen nästan exploderar av liv och nyfikenhet. Jag saknar mina arbetskollegor som ger mej så många roliga och härliga dagar. Men om 4 veckor är jag tillbaka till Rastis och kommer att njuta så mycket som jag bara kan av varje dag som jag får arbeta där.

*********************************************************************

Igår kväll var jag till APOLLO med Rastis flickorna. Vi började på Hemingways och jag fann den godaste sidern någonsin gjord. Det finns två smaker. Ena heter RED och andra heter BLACK. Guuuud vad det var gott. Jag hamnade köpa hem av dem från Citymarket idag.

Efter Hemingways så gick vi till APOLLO - Street bar. Där var det trevligt och mycket bra musik(80-tals). Jag njöt och hade det roligt. Även om jag varit vaken sedan 4 tiden på morgonen. Några gäspningar och sider senare gick jag in till nattklubben APOLLO med "småttingarna" och "tanterna". Där var bra musik så länge som DJ spela men när bandet PLAYBOYS började spela så försvann den stora spänningen från flickgänget.

Där var svårt att hålla upp en diskussion och ännu värre var det att få en plats på dansgolvet. Hela nattklubben var fylld av "småttisar" som säkert inte sett sin 18 årsdag än och som skulle ha behövt lite mera pengar för att kunna köpa mera tyg till sina kläder.

Nå det blev dags att börja leta efter en väg att komma hem runt halv 2 och taxi köerna var lite för långa för oss så det blev att stå och vänta på nattbussen istället. Start kl. 2.15 från tågstationen och vår chaufför trodde sej vara KIMI RÄIKKÖNEN. Ibland trodde jag faktiskt att bussen skulle stjälpa och att vi skulle ha fått gå hem istället. Han körde som en riktig idiot. Bussen körde genom Hertonäs och kom viksvägen tillbaka mot östra centrum och sedan mot nordsjö. Vi var framme vid Shellen kl. 2.45. Hur är detta möjligt???

Nåja idag har det sedan varit en mycket lugn dag med snöstorm ute och potatismos med köttbullssås och glass till efterrätt. Citymarket var som vanligt överbelastad av kunder och man kom knappt fram till kassan. Barnens kusiner har varit här idag när svägerskan jobbade. Det har varit lugnt hemma förutom Jonathans några utbrott men det är inte mer än vanligt.

Snön piskar mot vardagsrums fönstret än också och vi bestämde oss för att vi åker till Ekenäs/Karis på visit imorgon istället och hoppas att vädret är bättre då än idag. Månne vi får någon vår iår eller tar vi steget från vinter till sommar över en natt?

Nu ska jag njuta av en lugn lördagskväll framför tvn med mina barn och en bra komedifilm. <3

Inga kommentarer: