onsdag 11 mars 2015

Barn och hyss

Nu ska jag berätta en liten berättelse åt er alla.

Fredagen den 27 februari hade jag en kort arbetsdag. Jag kom hem med Junior och hans bästa kompis A runt klockan 12.30. När vi vandrade uppför trappan till vårt så märkte vi alla att någon hade varit och klottat på vår vägg vid vår lägenhetsdörr.

Jag frågade ut killarna och bannade dem att de aldrig får göra något liknande. Jag pressade min son för att höra ifall han gjort lite hyss men efter testande av skrivstilar kom vi fram till att han pratade sanning och han hade ju varit i skolan plus att han inte hade en endaste penna i sin skolväska visade åt mej att det inte var han.


Där ser ni texten men tidigare var det också ett stort moln ovanför texten.

Jag hade då planer att prata med de enda som jag visste att hade en dotter med detta namn och berätta om klottet men såg då ena föräldern först följande vecka. Jag har inte pekat fingret på någon vid något tillfälle utan ville bara informera att detta har hänt och att jag inte vet vem det är men att deras dotters namn är skrivet på väggen.

Än i denna dag vet inte jag vem som skrivit det men ni kan aldrig tro vilket liv det blivit för att något barn hittat på detta hyss men absolut inte vågar stiga fram och be om förlåt eller ens tvätta bort det.

Alla har vi ju varit barn någon gång och jag är säker på att det inte bara är jag som hittat på en hel del hyss som barn. Detta är ju inte en stor sak men nu har vuxna blåst upp det till något så stort att jag har barn bakom dörren med sina föräldrar ofta och vissa av dem lyssnar inte ens på vad jag säger utan går sedan vidare och sprider lögner. Sånt blir jag förbannad på!!

Jag vill göra det klart nu att ingen från min familj har lagt några barn att tvätta bort texten från väggen utan barn har självmant kommit hit och provat tvätta bort det. Jag beskyller ingen för jag har inte sett när det hänt och jag lever ett normalt liv så jag går inte och kollar ljud som hörs från trappan tyvärr. Om inte min dörr klocka pinglar har jag ingen orsak att kolla trapp ljuden.

Hela den här grejen har nu spritt sej till min sons skola och där är involverat barn i olika åldrar som absolut inte har något med saken att göra. Som jag tidigare har informerat till alla besökare bakom min dörr ( och det har varit mååååånga) är att jag behöver inte veta vem som har gjort detta bara det blir bortputsat. Barn är barn och kommer alltid att vara det!! Vi vuxna ska ta det lite lugnt i livet och inte stressa så mycket. 

Ingen har dött eller kommer att dö. Ingen polis är inblandad i klottet och kommer inte att bli inblandat! Alla kan lugna ner sej lite och ta ett andetag. Ni smittar av er till barnen och det är sååååå onödigt. Om detta inte är bort tvättat före kommande fredag så putsar jag bort det själv men ni kan ju alla lugnt som har barn prata med dem om vad som är rätt och fel. Om saker man inte ska eller får göra. Det viktigaste är att ni inte blir arga och förbannade för en så här liten sak utan diskuterar lugnt med de små så att de vågar komma fram och säga "förlåt men jag klotta på väggen".

Jag tvättar det denna gång om ingen vågar komma och tvätta bort sitt eget hyss men om det sker en gång till önskar jag att det barn som gjort det står för sitt eget hyss!

Annars också vill jag gärna att barn inte leker i tarppan. Om min son syns i trappan, jaga ut honom på gården eller hem till mej. Det är inte farligt att tillrättavisa andras barn! Vi måste våga säga och lära de små vad man får och inte får göra.

Det var min berättelse idag. Jag använder inga namn för det är onödigt. Jag har haft flere diskussioner på telefon och per text med förstående föräldrar och det är jag glad över. Fortsätt ert goda arbete som förälder. 

Den stackars tösens namn som är använt är inte skyldig till klottet och jag tycker det är viktigt att vi inte sprider rykten när vi inte vet vem det är. 

Nu drar vi alla ett andetag......puuuuuuuh....sådär, visst kändes det där bra? Fint! Då går vi vidare!!

Ha en skön onsdag kväll allihopa!!

Inga kommentarer: